Notícies de Navàs relacionades amb ensenyament
Ens trobem, sense cap mena de dubte, davant d’un dels projectes més sensibles com a poble, l’educació dels nostres fills i filles. De fa anys, com és sabut, la reivindicació d’un institut públic amb estudis postobligatoris ha estat sempre sobre la taula, i per part de l’Ajuntament, sobretot des del 2011, s’han fet incomptables reunions amb el Departament per posar fil a l’agulla a una exigència comuna de tota la comunitat educativa: treure els barracons i construir un edifici nou. Aquesta és la voluntat ferma que sempre s’ha dirigit al Departament, i amb aquesta hem anat treballant, malgrat els canvis constants en la direcció general de Serveis Territorials.
Tot plegat va fer un tomb quan el Departament d’Educació ens va comunicar la decisió del Patronat de la Fundació Escola Diocesana de Navàs d’incloure’s al Decret Llei 10/2019 del 28 de maig, que preveu el procediment d’integració de centres concertats a la xarxa de titularitat pública de la Generalitat, i determina en el seu article tercer els requisits per a la creació de centres per la via de la integració i passin a ser centres 100% públics. Amb la proposta sobre la taula, validada pel Departament, se’ns va demanar màxima discreció per afrontar les negociacions, que a causa de la pandèmia s’han allargat més del que hauria estat convenient. Arribats a aquest punt, hem de fer autocrítica i admetre que, vist amb perspectiva, ens hauríem d’haver exigit més transparència i informar de la situació a les comunitats educatives implicades.
Des del moment en què es va fer públic el preacord han sortit molts dubtes i incerteses, totes comprensibles, però també alguna desinformació que s’ha d’aclarir, tant pel que fa el projecte educatiu que tindrà el nou centre educatiu com la situació del professorat. La única certesa és que estem davant d’una pàgina en blanc que hem d’omplir conjuntament tota la comunitat educativa de Navàs, i per aquest motiu serem actius en la creació d’una comissió de treball que integri les comunitats educatives de cada centre, però també persones i entitats del poble, i que tingui per objectiu l’acord de tres punts cabdals: projecte pedagògic, personal i edificis.
Estem davant d’una oportunitat històrica de consensuar un nou projecte educatiu pedagògic, innovador, inclusiu i 100% públic, que incorpori el millor dels dos centres i esdevingui un referent comarcal i intercomarcal i, sobretot, un punt de trobada entre famílies i alumnat per tal que tots els navassencs i navassenques hi guanyem.
.