Notícies de Navàs relacionades amb ensenyament
L’any 1951 neix l’Escola de Formació Professional Casal Jesús Obrer, sota l’empara del senyor Vicenç Vidal i dirigida pel senyor Lluís Badia. Aquest Casal i ara Escola Diocesana no pot negar que és ben present a la nostra comarca i a les comarques veïnes amb treballadors format a les nostres aules i tallers. De la nostra escola han sortit gran quantitat de tècnics i especialistes en la majoria de les branques que l’empresa necessita.
És per tot això que vam decidir fer aquesta 1a Jornada el dia 31 de gener, festivitat de Sant Joan Bosco, patró dels estudiants de la Formació Professional. En aquesta jornada demanàvem als empresaris d’empreses del Bages i Berguedà quines necessitats tenien i què demanaven als nostres estudiants quan els oferien una feina.
Vam comptar amb la presència de representants de recursos humans, gerents, encarregats d’empreses com Denso, amb prop d’un miler de treballadors; Inoxforma, amb vora 100 i especialistes en la fabricació de boles per a vàlvules soldades sota una forma molt personal; Dimai, empresa dedicada a la soldadura per ultrasons; Model Pack Innova, una empresa familiar que proporciona al mercat espanyol totes les terrines plàstiques d’ametlles, olives, etc. dels supermercats; Mecanitzats Soler Alsina, de Navàs,especialistes en l’elaboració de mecanitzats; Alamed, una nova indústria 4.0 o Montajes Rus, l’empresa encarregada de dotar tot el sector de la mineria de màquines, camions o dragadores que sovint es munten dins de les pròpies galeries de la mina per les seves grans dimensions.
Una vegada presentades les empreses al públic assistent, va ser el torn de les paraules. Què espera el món de l’empresa dels nostres alumnes?
Ja Henry Ford, fundador de la companyia Ford Motor Company, tenia molt clar el secret de l’èxit: No pots aprendre a l’escola el que el món farà el proper any,
però també tenia molt clar que la formació és la clau per arribar a treballar en qualsevol empresa.
Miquel Riera, de Model Pack Innova té molt clar què busca en els seus treballadors, actitud. Actitud positiva, que brillin els ulls dels aspirants a treballadors quan se’ls explica la feina. Albert Cerro, de Montajes Rus, insisteix en la idea, es busquen treballadors amb ganes d’aprendre, que vinguin ja amb la base que l’escola els proporciona, i que vulguin aprendre el que fa de diferent cada empresa. Tenir la ment oberta i receptiva a tots els nous imputs que arriben de l’empresa crea treballadors formats i preparats.
Albert Bardají, de Dimai, va insistir en el tema dels coneixements que s’aprenen en el dia a dia de l’escola, tant teòrics com pràctics, però també va insistir en la importància de treballar en allò que ens agrada, perquè la motivació en anar cada dia a la feina és una eina fonamental per al treballador.
Tots els industrials van coincidir a remarcar que quan demanen alumnes a l’escola per realitzar les pràctiques i com a futurs treballadors, sovint l’escola no els en pot oferir. Actualment es necessiten tants operaris que l’ensenyament de la Formació Professional no dona l’abast. Els alumnes de Cicles Formatius i els de Formació Ocupacional tenen garantida la feina en un 98% en el cas de la nostra escola, però l’EDN no té prou alumnes per a totes les demandes de llocs de treball que la indústria ens fa.
Cal destacar que dels 8 ponents que hi havia a la taula, 4 eren exalumnes del centre.
A nivell de concretar en el tipus d’estudis més demanats, els empresaris van destacar el fet que majoritàriament els Cicles Formatius estan formats per nois i que són molt poques les noies que volen accedir a aquest tipus de feina, quan el fet de ser noia no és cap impediment per treballar en les seves empreses. També van donar molt valor a la polivalència i al fet de tenir coneixements de diferents branques, i per això van destacar el Cicle Formatiu d’Automatizació i Robòtica com un cicle que permet aquesta dualitat.
Tanquem amb una nova frase d’un rector de Harward que vol destacar la importància que escola i empresa vagin unides: “Si creus que l’educació és cara, prova amb la ignorància.”
Nosaltres, sortosament per a l’escola, formem els estudiants en educació, un bé que mai els podran prendre.