Notícies de Navàs relacionades amb la cultura
Diumenge dia 8 de juny a 2/4 de 7 de la tarda, a l’església de Sant Cugat del Racó, tindrà lloc el tercer concert del cicle Música i Romànic, organitzat pels Amics de l’Art Romànic del Bages.
Amb la música com a protagonista indiscutible, i el valor afegit de l’entorn patrimonial de Sant Cugat del Racó es farà un acte singular que fusiona la música del segle XVI amb l’arquitectura medieval del segle XI.
El concert anirà a càrrec d’Anna Danilevskaia, viola d’arc i flauta de bec, i Ferran Pisà, guitarra barroca.
Els intèrprets
Anna Danilevskaia és una vielista i flautista especialitzada en el repertori del segle XIII al XVI. Nascuda en una família de músics de Sant Petersburg, es va formar amb Pedro Memelsdorff (ESMUC, Barcelona), Pierre Hamon (CNSMD, Lió) i més tard a la Schola Cantorum de Basilea. Ha estat guardonada amb nombroses distincions, com ara el Primer Premi en el Concurs Jugend Musiziert (Erfurt, el 1999 i el 2003), el Primer Premi en el Concurs Internacional de Engelskirchen (2004), el Premi a Joves Artistes del Lyons Club Heusweiler (2005) o el Premi Especial de música antiga de l’Acadèmia Fritz Neumeyer i de la Ràdio de Saarland (com a solista el 2006 i com a membre del grup Metro Marina el 2009). El 2009 i 2011 va ser convidada a participar en el prestigiós Congrés Internacional de la Fundazione Cini de Venècia.
La seva carrera com a concertista l’ha portat a tocar en els millors festivals de música antiga europeus, col·laborant amb grups com Canto Coronato, Currentes o Amadis. Forma part del trio Qualia, amb Christophe Deslignes i Lambert Colson, que recentment han realitzat l’enregistrament de “Mundus et Música”, música instrumental del 1500.
Ferran Pisà és music titulat en guitarra i guitarra barroca al Conservatorium van Ámsterdam des del 2006, sota la tutoria de
Lex Eisenhardt i especialitzat en interpretació d’instruments antics de corda i mestre d’educació primària. De la seva formació musical destaca l’aprenentatge de baix continu amb Therese de Goede, Mónica Pustilnik, Mara Galassi i Xavier Díaz-latorre.
Ha participat en projectes de música de càmera i orquestrals sota la direcció entre altres de Chiara Bianchini (2007) i Alfredo Bernardini (2009), produccións de l’Orfeo amb la dirección d’Andrew Lawrence-king a Copenhague, i amb José Antonio Montaño al Teatro Real de Madrid (2012), és membre dels conjunts de càmera Eulàlia Fantova & Ferran Pisà, especialitzat en la música del cant recitat, i el Trio Tomo, amb repertori de música instrumental de principis del s. XVII.
Presentació concert
El segle XVI fou un període de bonança i de creixement per la Corona Espanyola en gran mesura possibilitats pels èxits polítics que marcaren el tomb de segle: la unió asimètrica de la corona Castellana amb la Catalano-aragonesa (1479), la conquesta de Granada (1492), la conquesta i colonització d’Amèrica (des del 1492) i l’annexió de Navarra a la Corona de Castella. Aquesta prosperitat dels anys 1.500 feu augmentar el consum artístic per part del aristòcrates i, conseqüent-ment, la producció artística per part dels creadors.
Molts estudiosos han investigat la música d’aquesta època i n’han destacat les obres de quatre compositors. Tots ells de música vocal: Juan de la Encina, Cristóbal de Morales, Francisco Guerrero i Tomàs Luis de Victoria. Aquests autors es formaren a Itàlia i importaren els nous estils compositius a la península ibèrica fent feina a les corts de les famílies més influents del regne. D’aquesta manera es convertiren en referents pels seus coetanis.
Com si volguéssim visitar la cara fosca de la lluna, aquesta proposta es centra en la música més minoritària d’aquella època: la música instrumental. Els instruments preferits en el segle XVI eren l’orgue , l’arpa i la viola de mà (els instruments polifònics) i el seu repertori consistia en peces de caràcter improvisat o en variacions de melodies vocals; de cançons populars o d’obres polifòniques d’altres autors: Encina, de Morales, Guerrero i Victoria). En la nostra proposta de concert volem remarcar molt aquesta afició per variar material musical escrit pels altres – glosar una melodia, emprant el llenguatge de l’època- i d’aquí ve el nom del nostre programa.
En harmonia amb aquest esperit de préstec que es respira arreu del segle XVI presentem un concert en què nosaltres reinterpretem les composicions pensant-ne una nova instrumentació. Entenem gue això és coherent amb la feina dels violistes gue adaptaven obres vocals als seus instruments i també amb la proposta de Cabezón, gue en el Libro de cifra nueva para tecla, arpa y vihueia (1557) escriu música interpretable amb qualsevol d’aquests tres instruments.
Programa
Paseábase el rey moro – Luys de Narvàez (1526-1549).
Inviolata – Enriquez de Valderrábano (1526-1549) a partir d’una obra de Des Pres (1440-1521)
Claros y frescos ríos – Alonso Mudarra (1510-1580)
Pavana i Gallarda – Alonso Mudarra
Duvinsela – Antonio de Cabezón (1510-1566)
• • •
Regia a qui mesto – Alonso Mudarra
Pavana Italiana i Gallarda Milanesa – Antonio de Cabezón
Ya se sienta el rey Ramiro – Luys de Narvàez,
• • •
Con qué la lavaré – Luys de Narvàez a partir d’una obra de Juan Vásquez (1500-1560)
Quanti mercenari – Enriquez de Valderrábano a partir d’una obra de Cristobal de Morales (1500-1553)
Fantasia X – Alonso Mudarra
Diferencias sobre el Canto del Caballero – Antonio de Cabezón
Durada del concert: 50 minuts