Notícies de món rural del municipi de Navàs.

NAVÀS ACOTA LA IMPLANTACIÓ DE PARCS SOLARS FOTOVOLTAICS EN SÒL NO URBANITZABLE

El Ple de l’Ajuntament de Navàs, celebrat el passat dilluns, va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern (CUP i ERC) i l’oposició (PSC i JUNTS), l’avanç de planejament de la modificació sobre la implantació en sòl no urbanitzable de parcs solars fotovoltaics. Amb aquesta modificació es reduirà a una tercera part, respecte la situació actual, la superfície no urbanitzable del municipi on es podran implantar parcs solars fotovoltaics destinats a producció d’energia per a la xarxa. Aquesta és la proposta que planteja l’Ajuntament, que el novembre de l’any passat en va decretar una suspensió temporal de llicències i que durant aquest temps ha estat treballant en una modificació del pla general urbanístic per acotar-ho, ja que fins ara no es fixava pràcticament cap paràmetre.

«El POUM que tenim fins ara és molt lax perquè gairebé no regula res en aquest sentit, i pràcticament permetia posar plaques a tot el municipi. No hi havia cap mena de restricció ni d’acotament», subratlla l’alcalde, Genís Rovira Barat. Per aquest motiu, la modificació que s’està tramitant, i que haurà de validar en última instància la Comissió d’Urbanisme, és establir un seguit de paràmetres que regularan la instal·lació de camps fotovoltaics en un context creixent de presentació de projectes. El que es regularà a partir del moment que s’aprovi la modificació del pla urbanístic son tots aquells parcs fotovoltaics que no operen en règim d’autoconsum, que tenen una superfície superior a una hectàrea i que tinguin una capacitat per evacuar la producció elèctrica a través de línies de 25 kilovats.

 

De 3764,45 a 1378,04 hectàrees

En concret, amb la proposta que es planteja i que es traslladarà posteriorment a Urbanisme es passarà de 3.764 hectàrees (on fins ara hauria estat factible instal·lar camps fotovoltaics) a unes 1.380 hectàrees. Hi ha tres paràmetres principals que s’han per a aquesta modificació perquè marquin els requisits d’implantació, que són els que comportaran aquesta reducció de superfície:
El primer el determina la qualitat del sòl. Segons ha concretat Rovira, en camps conreables, «atenent a la seva riquesa, no serà permès posar-hi plaques. També inclou aquest apartat espais d’interès natural, com poden ser les lleres dels rius, torrents, obagues, serrats…»
Un segon paràmetre és l’impacte visual. Per exemple,  «sota aquesta regulació, des de Castelladral no es podran posar plaques a la vista en un radi de cinc quilòmetres, i el mateix passa al sector de Vilafresca. Són àrees d’interès municipal».
I un tercer paràmetre general que ho regularà són els pendents del sol. Genís Rovira detalla que «en zones boscoses amb parcel·les rústiques es permetrà en pendents superiors al 40%, i en sòl conreable però d’un sòl catalogat de baixa qualitat es permetrà en pendents inferiors al 5%».

Tampoc no es permet instal·lar en el que es qualifica com a hàbitats d’interès comunitari, com seria el cas del Pla de Riols, on es plantejava un dels projectes; ni en masses forestals de boscos considerats antics. Un altre criteri que també marca una línia és que no es podran instal·lar camps fotovoltaics a menys de 200 metres de sòl urbà, «perquè amb el que tenim fins ara podries creuar la carretera i tenir ja plaques solars, a tocar de casa».

També és rellevant que es limita a un màxim de 5 hectàrees la superfície que pot tenir un parc. «Si algú planteja un projecte, per exemple, de 30 hectàrees, com era el cas del que es proposava al Pla de Riols, s’haurà de dividir en paquets d’un màxim de 5 hectàrees, i entre els uns i els altres també es fixen unes condicions de distància importants», detalla l’alcalde de Navàs.

Presentació modificació POUM plaques solars

Descarregar
Publicació: 22/09/2022 a les 09:03
Altres notícies relacionades
Dilluns 27 de Novembre de 2023
AVÍS IMPORTANT: TREBALLS D'OBERTURA DE LA FRANJA PERIMETRAL DE PROTECCIÓ AL VOLTANT DEL NUCLI DE PALÀ DE TORROELLA
Dilluns 13 de Novembre de 2023
Finalitzades les obres de millora del camí de l’Alzina del Racó
Dilluns 06 de Novembre de 2023
OBRES D'UN TRAM DEL CAMÍ MUNICIPAL QUE VA CAP A L'ALZINA DEL RACÓ
Dijous 21 de Setembre de 2023
UN ANY MÉS TORNEN LES FABRICANTES!
Dimarts 18 de Gener de 2022
GOSSOS DE RASTREIG DE CREU ROJA
Divendres 14 de Gener de 2022
MESURES SANITÀRIES PER PREVENIR LA DIFUSIÓ DE LA GRIP AVIÀRIA
Dijous 04 de Novembre de 2021
SUSPENSIÓ DE LLICÈNCIES PER A CAMPS SOLARS FOTOVOLTAICS I AEROGENERADORS EN SÒL NO URBANITZABLE
Dimarts 09 de Febrer de 2021
Crema controlada a la zona de can Saubeta
Divendres 06 de Març de 2020
El maridatge de Palà mostra el potencial vinícola navassenc
Dilluns 15 de Juliol de 2019
Millora del camí de Cal Tiet
Dijous 11 de Juliol de 2019
Aquest dissabte, música i gastronomia a l'Ad Libitum de Castelladral
Dimecres 12 de Juny de 2019
Diverses actuacions al món rural
Dimarts 19 de Febrer de 2019
Vins originals de Navàs pel Maridatge 2019 a Palà de Torroella
Dilluns 04 de Febrer de 2019
Jornada tècnica "El futur del sector porcí a debat"
Dijous 06 de Desembre de 2018
Navàs recupera la seva «memòria pagesa» en un acte a Castelladral.
Subscriu-te a la newsletter de Navàs